Daisy Pors is praktijkhoudend huisarts, opleider, ambassadeur van de LHV, én een prominent gezicht van Help de huisarts vooruit. Toch vond ze ruimte in haar agenda om samen met MijnPraktijk een triagetool te ontwikkelen. Hugo van der Wedden sprak met haar.
Opvallend dat jij je met de ontwikkeling van digitale technologie bezighoudt.
‘Ik zat twaalf weken thuis na een enkel artrodese. Sophie Brühl vroeg mijn hulp bij de inrichting en doorontwikkeling van een triagetool. Ik had toch niks om handen dus dat wilde ik wel, mits ik het portaal van MijnPraktijk kosteloos mag gebruiken. Een prima regeling. Ik verwacht dat de inzet van AI mijn assistenten in hun kracht gaat zetten waardoor de organisatie van zorg in mijn praktijk efficiënter wordt.
Waarom hebben assistenten ondersteuning nodig bij de triage?
‘Triage is essentieel in de huisartspraktijk. Wie moet ik als huisarts snel zien? Wie kan wachten? Als die basis niet op orde is wordt het een zooitje. Tegelijkertijd is triage in de dagelijkse praktijk ingewikkeld, hoe goed je ook bent als assistente. Dat weet ik, want ik neem zelf ook regelmatig de telefoon op. Ten eerste moet je als assistent onderscheid maken tussen wat haast heeft en wat niet op basis van een relatief kort gesprek. Daarnaast krijg je als assistent te maken met het fenomeen dat patiënten je ervaren als hindernis in het contact met de dokter. Dat leidt ertoe dat patiënten hun klachten soms gaan overdrijven om snel een plekje in de spreekkamer te bemachtigen. Dat maakt het ingewikkeld om de urgentie goed in te schatten.’
En wat gaat de triagetool dan concreet doen?
‘Stel dat je als patiënt op maandagochtend de praktijk belt. Je staat in de wachtrij. In plaats van een muziekje krijg je een AI-assistent aan de lijn die een triage met je doorloopt. Na afloop van de triage zijn er twee opties: toets 1 om direct een afspraak in te plannen, toets 2 als u de assistente wil spreken. Bij 1 plant de AI-assistent direct een afspraak met de juiste zorgverlener in zonder menselijke tussenkomst. 2 leidt tot een terugbelverzoek.
De terugbellijst die de doktersassistente van de AI-assistent krijgt is op volgorde van urgentie. Wat volgens de AI-tool het meest urgent is staat bovenaan. Aan de hand van de digitale triage-informatie kan de doktersassistente in het telefoongesprek meteen de diepte in. En als ik de patiënt later in de spreekkamer tref kan ik weer voortbouwen op die informatie. Zo krijg je enerzijds een uitstekende beslisstructuur qua triage en tegelijkertijd heel goede consultvoorbereiding.
Is deze tool al in gebruik?
‘MijnPraktijk is hem aan het ontwikkelen. Voor e-consulten hebben we inmiddels een dergelijk systeem up and running. Mijn collega Jort Berghuis uit Amsterdam werkt er al een tijdje mee en is er heel enthousiast over. Het scheelt hem zeeën van tijd. Omdat het portaal van MijnPraktijk nog niet volledig met mijn HIS integreert moet ik helaas nog even wachten.’
Dat is wel balen
‘Geduld is een schone zaak, en ik ben blij dat andere huisartsen wel al de vruchten plukken van digitale triage. Gelukkig kunnen wij andere onderdelen van het portaal wel al toepassen, dus ik ervaar weldegelijk loon na werken. Dat we nieuwe patiënten nu digitaal in kunnen schrijven scheelt mij en de assistenten bijvoorbeeld al behoorlijk veel gedoe.’
Het inschrijfproces is omslachtig?
‘Ik heb veel expats in mijn Haagse praktijk. Die komen en gaan. Een paar honderd erbij, een honderd eraf is vrij gangbaar op jaarbasis. Vroeger waren we met de inschrijving zo een kwartier per patiënt kwijt. Mensen aan de balie en veel bellen en mailen over aanvullende informatie. Nu verloopt dat proces helemaal automatisch, inclusief ID-check en ION-aanmelding. Dat laatste voorkomt ook dat er dubbele dossier worden aangemaakt in het HIS. Zowel voor de patiënt als voor mijn assistenten scheelt het veel tijd.’
En je triage-probleem, hoe ga je daar nu mee om?
‘We zijn enige tijd terug overgestapt op een inloopspreekuur. Elke dag tussen 8h en 9h. Alle huisartsen doen daaraan mee. Dat werkt als een vorm van zelftriage. Je kunt een afspraak inplannen voor volgende week. Wil je eerder de dokter zien? Dan ben je welkom op het inloopspreekuur. Omdat je dan moet wachten op je beurt zet dat patiënten zelf aan het denken. Als het echt belangrijk voor je is neem je plaats in de wachtkamer. Valt het toch allemaal wel mee, dan blijf je thuis. Voordeel is ook dat mensen op het inloopspreekuur snel tot de kern komen.’
En als je meer tijd nodig hebt voor een patiënt?
‘In de middag houden we standaard drie plekken vrij in de agenda. Als ik of een collega op basis van het gesprek tijdens het inloopspreek denk: ik heb meer tijd nodig voor deze patiënt, dan is er dus alle ruimte om hem of haar ’s middags nogmaals te zien. Het inloopspreekuur werk als een tierelier, ik kan het iedere huisarts aanraden. Als we de triage-tool in gebruik kunnen nemen ga ik de boel daarom zeker niet terugdraaien. Ik zie het juist als een mooie aanvulling. Inloopspreekuur mét uitstekende consultvoorbereiding. Veel efficiënter gaat het niet worden.’